mycí a čistící prostředky

Pro mytí a ošetření karosérie a podvozku vozu existuje na našem trhu stále rostoucí řada rozmanitých prostředků naší i zahraniční výroby. Používání jednotlivých přípravků nelze doporučovat jednoznačně a je na každém motoristovi, který z přípravků mu vlastnostmi nejlépe vyhovuje a který si do jisté míry oblíbí. Pro úplnost uvádíme v této kapitole některé přípravky, jejich stručnou charakteristiku a způsob použití. Jinak je nutno u každého přípravku dodržovat návod k použití, uvedený výrobcem přípravku.

1. Mycí prostředky



Autošampon je neutrální mycí prostředek ze syntetických saponátů, koncentrovaný, rozpustný v teplé i ve studené vodě. Roztokem zhotoveným ředěním vodou podle předpisu na nádobce se myje předem vodou ostříkaná karosérie. Mytí šamponem musí být rychlé, nemá trvat déle než 10 minut (šampon zasychá). Šampon se musí opláchnout velkým množstvím vody (80 až 120 1). Zaschlý šampon zanechává stopy a šmouhy, které se zdlouhavě odstraňují abrazívní (obrusnou) leštěnkou. Je-li lak popraskaný, nedoporučuje se používat šampon. Šampon se z prasklin neodstraní a praskliny tím vyniknou.

Lak-clean je mycí prostředek v prášku, lehce rozpustný ve vodě. Povrch karosérie se umyje houbou roztokem Lak-cleanu a opláchne proudem vody. Po umytí Lack-cleanem se již povrch karosérie neutírá ani nekonzervuje jakýmkoli prostředkem, neboť po zaschnutí ulpí na povrchu ochranný film silikonového oleje, který dostatečně chrání po dobu několika týdnů povrch karosérie. Při dalším umytí se ochranný film lehce smývá. Lack-clean je proto výhodný pro ošetřování karosérie na podzim a na jaře, kdy je nutno vůz častěji umývat.

Arva je mycí prostředek k čištění velmi zaolejovaných částí podvozku (poháněcí soustavy, náprav apod.). Na čištěné součásti se nanáší štětcem a nechá se 5 až 10 minut působit. Pak se spláchne proudem teplé vody, až všechny nečistoty a stopy po přípravku zmizí. Opláchnutí musí být dokonalé, neboť Arva působí na lehké slitiny korozívně.

2. Čisticí prostředky

Ronal, Iron a podobné přípravky jsou vhodné k čištění skel od nalepeného hmyzu, mastnot a špíny bez použití vody. Sklo se jimi postříká a vyleští. Obsahují alkohol, a proto jimi lze čistit i za mrazu (asi do -10 až -12 °C).

Superon a Glacidet jsou přípravky, jimiž se plní ostřikovač čelního skla. Má současně dobré čisticí účinky. V letním období se ředí s vodou v poměnu 1 : 1. V zimě se používají neředěné; nezamrznou do -15 °C.

Glykosol a Arktvel odstraňují námrazu a zamezují jejímu vzniku na sklech vozu, světlometech apod. Nanášejí se hadříkem nebo viskózní houbou. Účinnost naneseného filmu je omezena vnějšími okolnostmi (mrazem, sněhem apod.).

Clarin je látková utěrka napuštěná přípravkem, který zabraňuje opocení skel uvnitř vozu. Opocená skla se vytřou utěrkou, a tím se zabrání dalšímu opocení.

MD-Spray je víceúčelový čisticí a mazací prostředek s přísadou molybdensulfidu ve směsi mazacích olejů a rozpustidel. Je vhodný pro uvolňování zarezivělých součástí a spojů, ochranu kovových částí proti korozi, mazání mechanismů zámků, závěsů dveří, lanovodů apod. MD-Spray se vyznačuje výbornou vzlínavostí, a proto se hodí pro mazání nepřístupných mechanismů a zarezivělých šroubových spojů.

3. Lešticí a konzervační prostředky povrchu karosérie

Nanesená vrstvička ochranných prostředků chrání karosérii proti účinkům povětrnosti, mechanickému otěru drobnými částečkami prachu a dávají laku lesk. Není vhodné nanášet je na vůz, dokud se neodstraní původní leštěnka teplým šamponem.

Nanášejí se na umytý a suchý lak hadříkem, roztírají se po malých částech a přelešťují se měkkým flanelovým hadrem. Nemá se s nimi pracovat na slunci.

Leštěnky s obsahem silikonového oleje se nesmějí dostat na sklo vozu! Sklo ve styku s vodou (deštěm) je pak v noci za oslnění neprůhledné a olej se nedá otřít.

Autopolish je tekutý, lehce roztíratelný prostředek, hodící se především pro nové vozy s dobrým povrchem laku. Trvanlivost ochranného filmu je menší. Je roztíratelný i viskózní houbou, může se vynechat i dodatečné dolešťování. Je možno jej použít i ke konzervaci čalounění vozu z plastické hmoty (kůže).

Autovax je tuhý vosk, který vytváří pružný a tvrdý ochranný film s několikaměsíční trvanlivostí. Nevýhodou tohoto leštidla je, že k jeho roztírání je třeba značného tlaku, zejména je-li nanesen v tlustší vrstvě.

Autobalzám vytváří na povrchu laku vrstvu s velkou přilnavostí a o velké chemické stálosti, která odpuzuje vodu. Je snadno roztíratelný. Ochranný film je tvrdý a má několikaměsíční trvanlivost. Tvrdá vosková vrstva omezuje do značné míry i přilnutí prachu. Silikonový olej v něm působí stejně jako u Cleanerpolishe.

Po naneseni hadříkem se nechává na laku asi 2 minuty schnout, až nanesená vrstva zbělí. Leští se flanelovým hadrem. Je to účinný ochranný a lešticí prostředek. Je tekutý a dobře se s ním pracuje.

CleanerPolish je tekutý přípravek, který odstraňuje zvětralé vrstvičky laku a mastné nečistoty, které se nedají odstranit šamponem, popř. zbytky špatně opláchnutého šamponu. Jemné obrusné částice vyleští i kovy (lišty apod.) a současně jim poskytují ochranu proti další oxidaci. Silikonový olej a tukové látky, které obsahuje, vytvářejí na povrchu laku hladký, lesklý a především vodu odpuzující film. Konzervační účinek je zajištěn po několik měsíců.

Silichrom je tuhá pasta, kterou se čistí oxidované díly karosérie z lehkých kovů (lišty blatníků, vnější kliky, poklice apod.). Pasta se na čištěný povrch nanáší hadříkem z hrubé tkaniny (juta apod.) a roztíráním se vyleští povrch dílů do původního lesku. Zbytky pasty, které ulpí na povrchu dílů, je chrání před další oxidací.