Nejspolehlivější auta dle J. D. Power 2009

Vytvořeno 05.05.2009 11:55:43 | Poslední změna 05.05.2009 13:01:00
Nejspolehlivější auta dle J. D. Power 2009

Ve studiích J. D. Power patří mezi nejlepší tradičně japonské značky, v této ale vítězí i ty, jež bychom zde nečekali. Kdo uspěl a kdo ne?

autor: Duchoň Jiří

Studie J. D. Power má většina z nás spojena s indexy zákaznické spokojenosti s automobilovými značkami, které patří k nejznámnějším výsledkům činnosti této americké agentury. Jejich relevantnost je sice diskutabilní, ostatně jako u všech jiných podobných anket, nějakou vypovídací hodnotu ale jistě má, a proto se jim na našich stránkách pravidelně věnujeme. Tyto ankety probíhají vždy odděleně v jednotlivých zemích a pro Evropu se za vypovídající považují obvykle výsledky z Velké Británie - ty loňské si můžete projít zde.

J. D. Power se ale věnuje i celé řadě jiných průzkumů, výzkumů a anket. Pomineme-li ty, které s auty vůbec nesouvisí, máme zde i celou řadu automobilových indexů, kterým stojí za to věnovat pozornost. Dnes se podíváme na čerstvé výsledky dvou z nich, které se věnují spolehlivosti aut z pohledu zákazníka a spokojenosti zákazníků se servisy
.


Spolehlivost podle značek

Před několika dny přišla agentura J. D. Power s další statistikou
s názvem Vehicle Dependanility Study (VDS). Dobrou zprávou je, že ta je zaměřena výhradně na spokojenost majitelů s auty samotnými, tou špatnou ja pak skutečnost, že výzkum probíhal pouze v USA. Přesto nám jistě přinese řadu zajímavých podnětů. Předešleme, že se Lexus po čtrnácti letech propadl až na třetí místo a o první a druhé místo se dělí se ziskem stejného počtu bodů značky Buick a Jaguar...



Výsledky studie J. D. Power Vehicle Dependanility Study 2009

Výzkum pro vytvoření VDS probíhal v říjnu loňského roku a dotázáno v něm bylo celkem 46 000 majitelů vozů
modelového roku 2006. Vytipováno bylo celkem 202 přesně specifikovaných a relativně závažných závad, s nimiž se majitelé tříletých aut mohli setkat. Výsledky pak byly vztaženy ke stovce vozů dané značky.



Vozy vítězných značek Buick a Jaguar tak dosáhly průměrného počtu 122 závad na 100 vozidel, třetí Lexus měl závad 126. Pětici nejlepších doplňují Toyota (129) a Mercury (134). Přiložená tabulka VDS je kupodivu dosti podobná výsledkům níže citované studie CSI. Dobře si vedou Lincoln, Cadillac, Porsche nebo Audi, nad průměr se vyškrabaly třeba Ford a Subaru, pod něj však klesly Mercedes-Benz a obě švédské automobilky, zatímco stupnici spolehlivost automobilů uzavírají Volkswagen a Suzuki (260, resp. 263 zaznamenaných poruch na 100 automobilů).
Nejspolehlivější vozy jednotlivých tříd

Výzkum VDS vedl rovněž k vyhlášení nejspolehlivějších vozů v jednotlivých třídách, které jmenujeme níže. Pouze dodejme, že Toyota zde zaznamenala 10 prvenství a Ford 4.

Minivozy:
-Toyota Scion xA

Kompaktní vozy:
-Toyota Prius


Malé sportovní vozy:
-Mazda MX-5

Střední sportovní vozy:
-Toyota Solara

Střední třída:
-Buick LaCrosse

Velká auta:
-Mercury Grand Marquis

Luxusní kompaktní sportovní vozy:
-Nissan 350Z

Luxusní menší vozy:
-Lincoln Zephyr

Luxusní střední vozy:
-Acura RL

Luxusní velké vozy:
-Lexus LS 430

Luxusní sportovní vozy:
-Lexus SC 430

Kompaktní SUV:
-Honda Element

Střední SUV:
-Toyota Highlander

Velká SUV:
-Toyota Sequoia

Luxusní střední SUV:
-Lexus GX 470

Velká luxusní SUV:
-Lincoln Mark LT

Velké pick-upy:
-Toyota Tundra

Střední pick-upy:
-Ford Ranger

MPV:
- Dodge Caravan

Spokojenost se servisy

Koncem letošního února J. D. Power zveřejnilo výsledky své studie Customer Service Index 2009 (CSI). Tato studie má na rozdíl od většiny ostatních pouze jedny výsledky pro celý svět a vztáhnout ji tak přeneseně lze i na Českou republiku.

Oproti dikci marketingových tahů však musíme zdůraznit, že studie CSI je zaměřena výhradně na spokojenost zákazníků se značkovými servisy, takže přímo nevypovídá o kvalitách aut samotných. Na druhou stranu však jde jistě o studii velmi propracovanou, jež má dostatečný počet vstupních informací a nabízí obraz servisů jednotlivých značek v „globálním“ měřítku.

Letos byla studie CSI vypracována již po devětadvacáté a dotázáno bylo v ní celkem 106 059 majitelů vozů z modelových roků 2004 až 2008. Výzkum probíhal v posledním čtvrtletí loňského roku, a sice v šestnácti zemích od Austrálie, přes Čínu, Kanadu, Německo, JAR či Anglii až po Thajsko nebo Nový Zéland.

Výsledky studie J. D. Power Customer Service Index 2009

V rámci studie CSI se sleduje pět oblastí, v nichž má zákazník označit míru své spokojenosti (seřazeno dle důležitosti): kvalita servisu, předávka auta k úkonu, doporučení ze strany servisu, vybavení servisu a přebírání vozidla. Kromě jiného z této studie plyne, že průměrný motorista během prvních let provozu svého vozu vyplatí ročně v průměru 310 dolarů za výměny oleje a preventivní servisní úkony. Nepřekvapí, že motorista nespokojený se značkovým servisem přechází po uplynutí záruční doby k neautorizovaným servisům s osminásobně větší pravděpodobností, než motorista, jenž označí svoje zkušenosti se značkovým servisem jako dobré.

Na příčku nejvyšší se letos z loňského čtvrtého místa vyšvihnul Lexus, jenž obdržel celkem 835 bodů z 1 000 dosažitelných a exceloval ve čtyřech z pěti sledovaných hledisek s výjimkou kapitoly přebírání vozidla. Pětici nejlepších pak doplňují Jaguar (810 bodů), BMW (808), Cadillac (806) a Acura (805 bodů). Průměrnou hodnotou se stalo 761 bodů, nad kterou se dále dostaly značky jako Porsche, Audo, Mercedes-Benz, SAAB nebo Hyundai, naopak hluboko pod průměrem skončily překvapivě Subaru, Volkswagen či Suzuki, jež také stupnici hodnocených značek uzavírá.

Jaguar XKR-S / BMW M3 / Cadillac STS

Jon Soborn, ředitel výzkumu J. D. Power, připomněl při příležitosti prezentace těchto výsledků důležitou skutečnost: ačkoli je značkový servis až tím nejposlednějším článkem v celém automobilovém průmyslu, může právě jeho kvalita velmi významně ovlivňovat vnímání vozů dané značky. Nedbalým přístupem k servisní síti tak může každá samotná automobilka přicházet o klienty.

Spokojenost s českými servisy by možná dala na vlastní studii, odstrašující zážitky i ze servisů těch nejrenomovanějších značek jsou mnohým jistě dobře známy. Jak jste tedy vy spokojeni se servisem té které značky a jezdíte do autorizovaného servisu pouze kvůli záruce?